Biała Podlaska,

czwartek, 3 września 2015

Aktualny stan lotniska

Od wielu lat marnuje się port lotniczy w Białej Podlaskiej. Dzięki posiadanej drodze startowej o długości 3600 metrów mógłby tutaj powstac pasażerski port lotniczy o zasięgu międzykontynentalnym. 

Wschodnia Polska w mojej opinii potrzebuje dużego, międzynarodowego portu transkontynentalnego, mogącego obługiwać loty do USA czy Azji. 

W pobliżu portu lotniczego Biała Polaska leży Białystok, największe miasto Europy bez portu lotniczego. Istnieje możliwość naprawy i modernizacji linii kolejowej która dowoziłaby pasażerów do portu lotnicszego z centrum Białegostoku w czasie na przykład 60 minut, jednakże linai musiałaby być dostosowana do prędkości 160 km/h, co jest możliwe technicznie. Fragment tej linii przebiega przez terytorium Białorusi, co dodatkowo komplikuje sytuację. 
Z prasy: "W marcu 2013 roku wobec braku postępów w wywiązywaniu się z umowy, bialskie władze wypowiedziały ją, powierzając gospodarowanie lotniskiem miejskiemu Zakładowi Gospodarki Lokalowej. I teraz to ZGL będzie starać się o założenie i certyfikację lotniska. Na razie udało się wpisać obiekt do ewidencji lądowisk (pod numerem 300). Niewykluczony jest powrót nad Krznę szkolenia podchorążych WSOSP."

W dniu 28 sierpnia 2014 r. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał Decyzję o wpisaniu Lądowiska Biała Podlaska do ewidencji, prowadzonej przez ULC. Lądowisko znajduje się w ewidencji pod pozycją nr 300. Zgłaszającym jest Zakład Gospodarki Lokalowej Sp. z o.o.

Adres lotniska:
ul. Łomaska 96A
21-500 Biała Podlaska 
- tel. 506 659 297
lotnisko@zglbialapodlaska.pl

Historia
Władze Białej Podlaskiej dość długo wiązały przyszłość lotniska z dużą inwestycją obiecywaną przez tureckiego biznesmena Vahap Toya i jego spółki "Port Cargo". Według nowego planu zagospodarowania portowi lotniczemu nie będą towarzyszyć już elementy infrastruktury, które planowano poprzednio podczas kontrowersyjnej (zakładano wycięcie pobliskiego lasu) i nieudanej inwestycji z Vahapem Toyem, czyli np. obiekty rekreacyjne i sportowe. Obecnie władze deklarują chęć pozyskania inwestorów i przewoźników, a reaktywacją lotniska zajmuje się spółka "Port Lotniczy Biała Podlaska". Zaletą portu w Białej Podlaskiej jest bogata infrastruktura. Istnieją tu dwa utwardzone pasy startowe: główny o długości 3300 metrów i rezerwowy, krótszy o ponad kilometr.
31 marca 2010 roku został rozstrzygnięty przetarg na dzierżawę 327 ha dawnego lotniska wojskowego. Wygrała jedyna startująca w przetargu spółka spółka Cargo Hub Warszawa Biała (obecnie Biała Airport Sp. z o.o.). Firma chce wykorzystać część dzierżawionego lotniska jako lądowisko dla małych prywatnych samolotów tzw. General Aviation. Później, po przebudowaniu pasów startowych i zbudowaniu nowych obiektów, docelowo na bialskim lotnisku miałyby być przyjmowane Boeingi 747, potocznie nazywane Jumbo Jetami, jedne z największych samolotów świata.
Firma zaoferowała czynsz dzierżawny w wysokości 33 tys. zł miesięcznie (plus 22-procentowy VAT). Obiecała też w przyszłości przeznaczać około 0,5 procenta przychodów na działalność lotnictwa m.in. sportowego.
Biała Airport planuje otworzyć aeroklub. Już w kwietniu 2010 podjęte zostały badania pasa startowego i płyt postojowych, ruszyły prace projektowe oraz remontowe.
Na wiosnę 2011 ruszyły prace związane z odbudową lotniska dla samolotów ciężkich. Lotnisko to ma posiadać pełne wymiary geometryczne. W 2011 firma uzyskała wpis w rejestrze lądowisk.
Dzierżawca planował do 30 listopada 2012 r. założyć i uruchomić lotnisko cywilne. Inwestycja miała kosztować między 120 a 140 mln. złotych. Jak zapewniały władze spółki – miały zdolność do zorganizowania potrzebnych środków. Cargo Hub od momentu wejścia na teren lotniska przejął jego utrzymanie, ochronę i koszty eksploatacyjne. Miały pomagać mu w tym inni zainteresowani działalnością na lotnisku. Wstępnie są to przynajmniej dwa podmioty: Stowarzyszenie Przewoźników Polskich (chce zbudować na jednej z części autodrom) i Aeroklub Modliński (jego filia miała by powstać na kolejnej działce położonej w pobliżu lotniska).
28 marca 2013 r. Prezydent Miasta wypowiedział umowę dzierżawy lotniska Spółce Biała Airport.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz