Wniosek ekonomisty w sprawie lotniska Białowieża- Biała Podlaska

Proszę zgodnie z ustawą o opublikowanie treści wniosku w BIP oraz wnoszę o przekazanie wszystkim radnym niniejszego dokumentu wraz z dołączonymi obliczeniami.

Wniosek do Rady Miejskiej Białej Podlaskiej 
Proszę o zamieszczenie wniosku w BIP. Moje dane osobowe mogą zostać użyte.

do Radnych Miasta Biała Podlaska

Szanowni Państwo,

Wprowadzenie
Od lat przekonuję Państwa do inwestycji w lokalne lotnisko.10 stycznia 2020 miejskie komunalne lądowisko zostało usunięte z ewidencji Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W lutym 2020 roku zawarto umowę pomiędzy miastem a Skarbem Państwa, na mocy której odwołano darowiznę z 2009 r., na mocy której właścicielem nieruchomości stało się wtedy miasto. 

Teraz chcę zaproponować nową koncepcję. Miasto wzorem wielu innych miast współużytkowałoby lotnisko z wojskiem, i według tej koncepcji powstaje cywilna część lotniska zarządzana przez miejską lub samorządową spółkę.

Cel podstawowy to organizacja sezonowych lotów turystycznych do pobliskiej atrakcji turystycznej- puszczy Białowieskiej. Jest ona skrajnie ciężko dostępna dla turystów. Cel uzupełniający: obsługa tanich linii lotniczych dla regionu Białorusi. Obsługa białoruskich klientów poprzez np. organizację drogi wolnocłowej z Białorusi do portu lotniczego przy granicy, dla przejazdu którą nie wymagana byłaby polska wiza. Możliwe są inne podobne rozwiązania. 

Regionalny sezonowy port lotniczy Białowieża- Biała Podlaska

Port lotniczy Biała Podlaska jest najbliższym: 
1) zdatnym do dalszej rozbudowy lotniskiem w pobliżu miasta Biała Podlaska.
2) lotniskiem z którego już obecnie możnaby uruchomić loty rejsowe pasażerskie sezonowe po relatywnie niewielkich inwestycjach. 

Dojazd

Główna atrakcja turystyczna- Białowieża Primaeval Forest, Puszcza Białowieska, jest położona nieopodal lotniska w odległości nieco ponad 60 km. i jest to najbliższe lotnisko w najmniejszej odległości od tej dzisiaj bardzo ciężko dostępnej komunikacyjne puszczy.

Do lotniska Biała Podlaska z Białegostoku jest to 152 km. Czas przejazdu drogowego z Białegostoku na lotnisko to 2 godziny 26 minut samochodem. 

W pobliżu bialskiego lotniska- do wysokości centrum handlowego Epi, ale od strony lotniska- dochodziła także bocznica kolei która może jeszcze istnieje albo już ją zdemontowano. Wykorzystując podtorze dawnej trasy możnaby przedłużyć bocznicę kolei do terminalu lotniska  i uruchomić połączenie Siedlce- Port Lotniczy Biała Podlaska- Terespol, wzorem podobnego połączenia z lotniska Szymany do Olsztyna. 

Argumentacja

Argument ekonomiczny za uruchomieniem lotniska dołączam poniżej tekstu. W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych przez massmedia. Jednym z tych mitów jest ten jakoby port lotniczy musiał się znajdować koło wielkiej aglomeracji miejskiej. Jest to - nieprawda. Przykłady z Irlandii (lotniska Shannon, Knock) pokazują że porty lotnicze mogą działać w oddaleniu od większych miast i miasteczek, i mogą być rentowne mimo braku większych miast w pobliżu. W Polsce już działają takie porty lotnicze, jednym z nich jest lotnisko Szczytno- Szymany położone 55 km od Olsztyna.

Drugim mitem jest ten jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 10- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla portu lotniczego koło m. Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy rocznie dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 10,7 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )  Utrzymanie portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka.

Wnioski
Wnoszę o rozpoczęcie prac nad przystosowaniem Państwa portu lotniczego do obsługi połączeń pasażerskich, najpierw małymi samolotami, a później boeingami/ airbusami. Doświadczenie pokazuje iż tego typu prace trwają 1-2 dekady nim port lotniczy w ogóle powstanie. 

Koszty budowy portu lotniczego to koszt terminalu pasażerskiego (nowy- ok. 3-4 mln PLN, używany ok. 2 mln PLN), koszty wyposażenia. Najtańsza jest budowa portu lotniczego z małym terminalem dla taksówek powietrznych. W Polsce stosuje się najczęściej taksówki zabierające w lot do 33 pasażerów. Wymagany jest w tym celu niewielki terminal oraz podstawowe wyposażenie, np. agregat GPU. Koszty pomocy nawigacyjnych (ILS, DME) to kilka mln PLN.

Możliwości są już obecnie
Czy obecny pas startowy może już teraz- po niewielkich inwestycjach- stać się portem lotniczym Białowieża- Biała Podlaska? Czy powstanie terminal pasażerski np. w starym charakterystycznym budynku przy lotnisku? Dla odprawy 33 pasażerów nie trzeba będzie budować dużej sali odpraw. Wystarczy adaptacja istniejących zabudowań. Proszę o informację czy można tymczasowo zaraz po uruchomieniu lotniska wykorzystać jeden owych budynków do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie? Wówczas możnaby uruchomić loty pasażerskie rozkładowe.

W Pardubicach lotniczy terminal pasażerski uruchomiono najpierw w starym hangarze. W Białej Podlaskiej te budowle są spore, zbudowano je z rozmachem. Początkowo obiekt nie musi być ocieplany, jeśli lotnisko działałoby tylko w sezonie letnim.

Czy istniejący budynek lotniskowego hangaru lub inny nie może zostać przystosowany do roli niewielkiego terminala pasażerskiego pozwalającego odprawić 33 pasażerów jednorazowo w odlocie? Umożliwi to obsługę połączeń pasażerskich samolotami Saab z tego portu lotniczego. Dwóch przewoźników lotniczych w Polsce ma takie maszyny. Jeden z nich przed 2-3 laty obsługiwał loty  Warszawy do mojego miasta- Zielonej Góry. Drugi z tych przewoźników przesłał mi swoje wymogi techniczne w 2016 r.:

Aktualnie przygotowujemy się do najbliższego sezonu letniego, jednak jesteśmy otwarci na przyszłoroczne propozycje portów lotniczych. Wymagana długość drogi startowej to 1250m przy pełnym obłożeniu i braku przeszkód terenowych.
 
Dziękuję i pozdrawiam,
 
Dorota Gorak
 
Description: Logo SkyTaxiSKYTAXI sp z o.o.





Z szacunkiem,
Adam Fularz,
ekonomista 
ul. Dolina Zielona 24a,
65-154 Zielona Góra

Załącznik: argument ekonomiczny za lotniskiem Biała Podlaska

Szanowni Państwo Radni,
Jako ekonomista wzywam do doposażenia lotniska. Dalsze zaniechanie inwestycji w lotnisko w mojej ocenie doprowadzi do wielomilionowych strat z tytułu kosztów utraconych korzyści. Taką korzyścią byłby potok zamożnych turystów jacy dzięki naprawie niektórych obiektów lotniska mogliby odwiedzić miasto i region drogą lotniczą. Samolot kursowałoby 2 razy w tygodniu w sezonie letnim z międzylądowaniem w Lublinie. W moim mieście jest lotnisko i przez wiele lat samoloty kursowały z międzylądowaniem w większym porcie lotniczym na trasie, nim nasz miejski port lotniczy w Babimoście nie rozwinął się i samemu generował taki ruch lotniczy że międzylądowania dla zabrania większej liczby podróżnych nie były potrzebne .

Uzasadnienie ekonomiczne: 
Podobne lotnisko w pobliżu polskiej granicy, na wyspie Uznam, okazało się być rentowne dla wyspy jeśli wzięto pod uwagę także dochody podatkowe z turystyki. Także w Białej Podl. lotnisko ma, lub powinno mieć znaczenie dla dochodów z turystyki.

Dla 11600 pasażerów rocznie w m. Heringsdorf liczono wpływ teoretycznego zamknięcia lotniska na tylko branżę turystyki. Robił to profesjonalny ekonomista. Założono że jedna osoba przyjezdna wydawała dziennie 100 euro. Co się okazało, że samo lotnisko było nierentowne, ale jego zamknięcie spowodowałoby tak wielki ubytek w samych przychodach z podatków, że stanowiło to 6-krotność rocznej straty lotniska. 

Straty wpływów podatkowych- w dokumencie nazwane jako Steuerausfälle (3 milliony euro) wynosiły sześciokrotność rocznego deficytu lotniska pasażerskiego "das Sechsfache des
Flughafendefizits (0,5 milliona euro)".
Uzasadnienie obliczeń strat- w jęz. niemieckim jest poniżej
Moje dalsze wyjaśnienia i wnioski:

Sugestia lotniska sezonowego
-w regionie powinno powstać drugie lotnisko które oferowałoby utwardzony pas startowy i niższe stawki dla samolotów małych, biznesowych, general aviation
- uruchomiono sezonowe lotnisko pod turystykę poprzez przedłużenie wybranych lotów na trasie Lublin-Warszawa- dotowane loty do Warszawy z międzylądowaniem w sezonie letnim, co najmniej 2 razy w tygodniu, w poniedziałki rano (albo w niedziele wieczorem) i w piątki wieczorem. Czas przelotu na trasie do Warszawy wynosiłby około 1 do 0,5 godziny. Loty byłyby dotowane przez władze samorządowe (miejskie i wojewódzkie), jak w przypadku połączenia Zielona Góra- Warszawa które także jest dotowane ze środków publicznych. Przez lata to połączenie odbywało się poprzez międzylądowanie w Poznaniu. Także PLL Lot lub inny przewoźnik może uruchomić taką usługę poprzez międzylądowanie w Lublinie. Kwotę rocznej dotacji szacuję na 2-3 miliony PLN. Rozpisanoby przetarg na obsługę takich połączeń przez przewoźników prywatnych.

Wnoszę także o to aby możliwie szybko przedłużono pas startowy i doposażono port lotniczy w pomoce nawigacyjne (NDB lub ILS) co umożliwi bardziej bezpieczną obsługę połączeń lotniczych oraz umożliwi przyjmowanie większych i bardziej ekonomicznych typów samolotów pasażerskich- np. Q400. Spowoduje to spadek cen biletów, wzrost liczby pasażerów i wzrost rentowności połączeń lotniczych rozkładowych do Białowieży / Białej Podl. a także spowoduje zmniejszenie dotacji do utrzymania połączeń lotniczych jak i utrzymania samego lotniska.

Wnoszę także o przystosowanie obecnych niektórych budynków  do odprawy 33 pasażerów w przylocie i odlocie. Dla początkowo niewielkiej liczby pasażerów nie ma potrzeby budowy terminalu pasażerskiego. Wystarczą istniejące już obiekty i budowle. Koszt inwestycji w uruchomienie połączeń pasażerskich nie będzie więc zbyt wielki.

Powojskowe lotnisko już istnieje, ale:
-pas startowy jest jeszcze nie gotowy
- nie ma na nim zbyt wielu pomocy nawigacyjnych. Proponuję wyposażenie portu w terminal pasażerski zdolny do obsługi 33 pasażerów jednorazowo w odlocie poprzez adaptację istniejącego obiektu, wieżę dla kontrolerów lotów (modułową zbudowaną z kontenertów, na wzór wieży tymczasowej w porcie lotn. Modlin), agregat GPU,  stację paliwa lotniczego, NDB lub ILS ew. system GPS.
- brak jest połączeń pasażerskich które są ekonomicznie możliwe. Połączenia miałyby na przykład charakter turystyczny, odbywałyby się tylko latem.

Porty lotnicze z powodzeniem funkcjonują w 27- tysięcznym Szczytnie (Port Lotniczy Szymany), w 4-tysięcznym Babimoście i w 23- tysięcznym Goleniowie.

Uzasadnienie wydatków na terminal pasażerski dla turystów:
Powtarzanym mitem w mediach tabloidowych i kolorowych  jest jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Świnoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf )  Utrzymanie małego, regionalnego portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka. Niemniej część ekspertów, zwykle nie mających wykształcenia ekonomicznego, podnosi mit rzekomej nierentowności małych portów lotniczych, wbrew profesjonalnym obliczeniom ekonomistów, takich jak analiza dla portu Heringsdorf, przytoczona poniżej. 

Owe osoby skupiają się tylko na temacie małych wpływów z ruchu lotniczego w prowincjonalnych portach lotniczych, nie pokrywających kosztów ich utrzymania. Pomijają oni zupełnie błędnie fakt wpływu dodatkowego ruchu turystycznego wygenerowanego przez lotnisko pasażerskie- na lokalną gospodarkę. 

Ten efekt jest na tyle silny i istotny, że nawet przy niewielkich przewozach pasażerskich przeważa nad stratami generowanymi przez dotacje udzielane przez władze dla zrównoważenia bilansów małych lokalnych i regionalnych portów lotniczych.Straty dla lokalnych gospodarek polskiej prowincji związane z likwidacją lokalnych i regionalnych portów lotniczych możemy oszacować, na podstawie danych dla portu lotniczego Heringsdorf przytoczonych powyżej, na kwotę ok. 130 milionów PLN rocznie, zakładając że wszystkie te lokalne porty lotnicze działałyby na rynku w takim modelu biznesowym jak port lotniczy Heringsdorf- czyli jako sezonowe lotnisko.

UZASADNIENIE STRAT

Dochody i wydatki lotniska oraz jego deficyt

 1160 Tsd. € standen im Jahr 2011 Erlöse in Höhe von 655 Tsd. gegenüber. Die
Differenz in Höhe von 506 Tsd. €

ruch lotniczy

Im Jahr 2012 landeten nach Unterlagen des Flughafens rd. 11 Tsd.
Passagiere mit Linienmaschinen in Heringsdorf

obliczenie wpływów z turystyki

- Zahl der Einreisepassagiere pro Jahr: 11600
- durchschnittliche Aufenthaltsdauer in Tagen: 7
- durchschnittliche Pro-Kopf-Ausgaben pro Tag in € : 100
- daraus ergeben sich jährliche Gesamtausgaben in € : 8120000

straty w przypadku gdyby brak było wpływów z turystów przybywających przez lokalne lotnisko

 Landkreis VorpommernGreifswald
nach den oben dargestellten Berechnungen auf Grund der
entfallenden Ausgaben in Hotels pro Jahr einen Umsatzverlust von
insgesamt rd. 20,9 Millionen € 
 rd. 80% auf die Gemeinde Heringsdorf entfallen,
also rd. 16,9 Millionen € jährlich.

Flughafenbetrieb Gästezahlen Summe
 Wirkung in Millionen € pro Jahr
Ebene des Landkreises 1,947 20,933 22,880
Ebene des Landes 2,123 23,288 25,411
Unter der Annahme,
dass der Anteil Heringsdorfs am Produktionswert des Landkreises
näherungsweise seinem Anteil an der Bevölkerung des Landkreises
entspricht - die Einwohnerzahl des Landkreises beträgt 244 Tsd., die
Heringsdorfs 9,3 Tsd., der Anteil ist 3,8% - lässt sich der Produktionswert
Heringsdorfs auf 297 Millionen € schätzen. Die Wirkung einer
Flughafenschließung (22,9 Millionen) hätte einen Anteil am
Produktionswert Heringsdorfs (297 Millionen) von rd. 7,7%.
(...)
Ergebnis:
Die bei einer Flughafenschließung zu erwartenden jährlichen
Steuerausfälle (3 Millionen) betragen das Sechsfache des
Flughafendefizits (0,5 Millionen). Der dem Landkreis VorpommernGreiswald
entsprechende Anteil am Steuerrückgang (448 Tsd. €) wäre
etwa ebenso groß wie die Deckungslücke des Flughafens. Die
Haushaltssituation des Kreises würde nicht entlastet, für das Land
würde sich die Haushaltslage sogar deutlich verschlechtern.
(...)
1. Eine Schließung des Flughafens und ein Wegfall der mit
Linienmaschinen anreisenden Passagiere hätte für den Landkreis
Vorpommern-Greifswald einen Umsatzrückgang von jährlich 22,9
Millionen € bzw. für das Land Mecklenburg-Vorpommern insgesamt einen
Umsatzrückgang von 25,4 Millionen € zur Folge.
2. Durch den Umsatzrückgang würden sich die Steuereinnahmen des
Landes Mecklenburg-Vorpommern um jährlich rd. 3 Millionen €
verringern, davon entfielen rd. 448 Tsd. auf den Landkreis VorpommernGreifswald,
57 Tsd. auf die Insel Usedom und 17 Tsd. auf Heringsdorf.
3. Der zu erwartende Rückgang der öffentlichen Einnahmen übersteigt die
Differenz zwischen den Ausgaben und Einnahmen des Flughafens (jährlich
minus rd. 0,5 Millionen €) um das Sechsfache. Das zur Entlastung des
defizitären Haushalts des Landkreises und anderer Haushalte
30
Mecklenburg-Vorpommerns verfügbare Volumen öffentlicher
Landesmittel würde sich deutlich verringern. Das angestrebte Ziel einer
Entlastung der Haushaltssituation würde nicht nur nicht erreicht, die
Situation würde sich sogar verschlechtern.
4. Das Volkseinkommen Usedoms beruht zu mehr als der Hälfte auf der
überregionalen Nachfrage nach dem Angebot von Dienstleistungen des
Fremdenverkehrssektors. Würde Usedom von der überregionalen Kaufkraft
abgeschnitten, hätte dies gravierende negative Auswirkungen auch auf das
langfristige Entwicklungspotential seiner Wirtschaft und auf die
Lebensbedingungen der Bevölkerung.
5. Der Fremdenverkehr ist der entscheidende Export-Basis-Sektor der
Region. Er ist ein unverzichtbarer Faktor für das Angebot von
Arbeitsplatzätzen und für die Kompensation der Geburtendefizite durch
Zuwanderungen vor dem Hintergrund der wachsenden Konkurrenz
zwischen Wachstums- und Entleerungsgebieten um junge Arbeitskräfte.
Fazit:
Der ökonomische Nutzen des Flughafens übersteigt den betrieblichen
Aufwand so deutlich, dass man den Flughafen in Betrieb nehmen müsste,
wenn er nicht schon geöffnet wäre.

wg http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachten_flughafen_heringsdorf.pdf
-

Model regionalnego lotniczego portu czarterowego Świnoujście- Heringsdorf i jego zastosowanie w polskich warunkach

Adam Fularz, Agencja Prasowa Merkuriusz Polski

Ideą tego modelu biznesowego jest wykorzystanie potencjału lokalnej turystyki i lokalnej bazy hotelowej do sprzedaży miejsc w liniach lotniczych. Linie lotnicze otrzymują gwarancję sprzedaży miejsc pasażerskich i dzięki temu mogą zaoferować loty. Organizowana jest grupa robocza hotelarzy która przy współfinansowaniu samorządu podejmuje negocjacje z liniami lotniczymi. Sprzedaż biletów lotniczych następuje w pakiecie z pobytem wypoczynkowym.

Śledzę co się dzieje z portem lotniczym w niewielkim Heringsdorf koło Świnoujścia. Obsłużył on w sezonie letnim około 44 000 pasażerów, z czego kilkanaście tysięcy- w ruchu liniowym, rozkładowym.
>
> "(...) Na tym tle najlepiej radzi sobie niepozorne lotnisko Heringsdorf, które działa głównie w sezonie. W tym roku obsługuje loty do: Bremy, Kolonii/Bonn, Düsseldorfu, Dortmundu, Frankfurtu nad Menem, Stuttgartu, Monachium i Zurichu.
>
> - Sukces tego lotniska wynika z odwrócenia zasad funkcjonowania biznesu - tłumaczy Warszycki. - Tam skrzyknęli się właściciele hoteli na Uznamie. Którzy zapewniają bazę turystyczną i noclegową. Samo lotnisko nie sprzedaje biletów na przeloty. Można je za to zamówić przy okazji bookowania miejsc w hotelach. Kupić można pakiet: pobyt z przelotem."

część z artykułu o lotniskach w Meklemburgii-Pomorze Przednie,
wg:http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1..._na_rynku.html

Model biznesowy do zastosowania
Proponuje się w polskich warunkach tą samą sprzedaż wiązaną- sprzedaż miejsc wraz z dolotem. Zalecam pozyskanie przewoźników taką metodą jak czynią to hotelarze zrzeszeni w grupie roboczej wokół portu lotniczego Świnoujście- Heringsdorf. Co roku to hotelarze sami układają się z liniami lotniczymi i zamawiają połączenia, które następnie sprzedają klientom hoteli- w cenie noclegów. Można też kupić bilety na te połączenia w cenie zwykłej, bez noclegu, płacąc tylko samą cenę przelotu.

Oto strona związku lotniskowego tamtejszych hotelarzy:
https://www.facebook.com/ArGeFlughafenHeringsdorf/?fref=ts
Pełna nazwa tej organizacji to: Arbeitsgemeinschaft „Linienflüge zum Flughafen Heringsdorf/Usedom" Grupa Robocza- loty liniowe do lotniska Heringsdorf/ Uznam. 
W roku 2015 negocjacje prowadził zarząd hotelu KAISER SPA Hotel zur Post oraz Ostseehotel Villen im Park. Grupę roboczą ArGe Flugverkehr (Grupa robocza Transport Lotniczy) założono ok. 2008 roku i ustanowiono ponownie w czerwcu 2015 celem prowadzenia negocjacji z liniami lotniczymi. Założycielami byli właściciele hoteli w regionie. Udzielają się też lokalne samorządy oraz ich organizacje turystyczne: KTS GmbH Seebad Heringsdorf, Usedom Tourismus GmbH. Rzecznikiem grupy roboczej hotelarzy jest Thilo Naumann, z zarządu jednego z hoteli.

W ciągu ostatnich 5 lat, organizując garść hotelarzy, także tych z 5-ciogwiazdkowych hoteli, ale też zwykłych właścicieli pensjonatów, którzy stworzyli grupę roboczą o nazwie "hotelarze grupa robocza (Arge) dla lotniska Heringsdorf" we współpracy z gminą Heringsdorf (reprezentowaną przez gminny zarząd własnych cesarskich kąpielisk Turystyka Service sp. z o.o., KTS) tworzone są podstawy gospodarcze ruchu lotniczego na lotnisku na wyspie Uznam, w Heringsdorf. 

Grupa robocza Arge i KTS gwarantują liniom lotniczym podstawowe wykorzystanie biletów, które sprzedają do swoich gości. Tylko przez te gwarancje można znaleźć linie lotnicze, które chcą latać do Heringsdorf. Celem projektu jest stworzenie usług lotniczych do drugiej największej wyspy w Niemczech na Morzu Bałtyckim. Do tej pory było możliwe znalezienie chętnych linii lotniczych. 

Heringsdorf jest wg stanu na rok 2012 obsługiwany lotami z Bremy, Dortmundu, Kolonii, Dusseldorfu, Frankfurtu, Stuttgartu, Monachium i na arenie międzynarodowej z Wiednia, Zurychu, Berna i Bazylei. 
Dla osób zamożnych, które są skłonne zapłacić odpowiednią cenę za komfort lotu uzyskiwany jest wygodny i szybki przyjazd. Są to goście, dla których długa podróż samochodem, autobusem lub pociągiem byłaby zbyt uciążliwa. Nowe grupy osób, które nie miały ochoty na wycieczkę na wyspę Morza Bałtyckiego, dzięki lotom pasażerskim mogą wziąć taką wyprawę pod uwagę. Projekt rozpoczął się w 2008 roku, w tym czasie bez pomocy KTS GmbH. Było 6 lotnisk docelowych (BRE, DTM, DUS, FRA, FRA, MUC) i maksymalna pojemność 7300 miejsc. Po utworzeniu grupy roboczej z Gminą Heringsdorf osiągnięto łączne pojemności 8500 miejsc w samolotach. 
Grupa robocza może pokazać stale rosnący rozwój miejsc i pojemności. Największa liczba miejsc została osiągnięta w 2012 r. W sumie 11 destynacji o pojemności 17,280 miejsc zostało przewidzianych na ten sezon lotów pasażerskich. Liczba pasażerów udających się na lotnisko Heringsdorf wzrosła w 2012 roku w stosunku do roku poprzedniego o 25%. 
W 2013 roku podjęto działania w celu skonsolidowania zdolności przewozowych oraz pozyskania większych maszyn w celu zmniejszenia zużycia. Ogólnym celem jest długoterminowe zakotwiczenie wyspy Uznam jako miejsca przeznaczenia w umysłach gości. 
Obaj partnerzy planu partnerstwa publiczno- prywatnego w odrębnych umowach podstawowe wykorzystanie pojemności samolotów i gwarantują sprzedaż biletów.  

Suma gwarancyjna wynosiła w roku 2012 w sumie około 1,6 mln euro (ok. 6-7 mln PLN), z czego KTS (gmina Heringsdorf) ponosi 55%  i spółka 45% . Gwarantowane bilety są sprzedawane w pakiecie z ofertami pobytów hotelowych dla gości. Hotele przejmują całość usługi wokół podróży. 
Tak działa też gminna spółka KTS, która wykorzystuje sieć sprzedaży firmy Uznam Turystyka UTG. Silny marketing regionalny, wsparcie organizacji turystycznych z regionu i kraju, czynią ten projekt lukratywnym, dochodowym i dają możliwość wejścia na nowe rynki. Taki system partnerstwa publiczno- prywatnego PPP jest unikalny w Niemczech. Nie ma drugiego lotniska w Niemczech, w których lokalna gospodarka i gmina przyczyniłaby się tak bardzo do ożywienia ruchu, albo go wręcz umożliwiły.

 Wykłady na zaproszenie DEHOGA, lotnisk i różnych i różnych organizacji z Rostocku i Lubeki pokazują, że "Model Heringsdorfer", jak to jest zwane obecnie w środowiskach zawodowych (Lübecker Nachrichten, AHGZ), jest postrzegany jako sztandarowy projekt ciekawej branży i traktowany z uznaniem. Jak na razie nie ma żadnych konkretnych przykładów jego kopiowania. 
Skontaktuj się z Grupą Roboczą (Arge) hotelarzy dla lotniska Heringsdorf: Thilo Naumann, c / o Promenadenhotel Admiral. StrandPromenade 36/37, 17429 Seebad Bansin
(...)
http://flug-usedom.de/

W roku 2016 już wybukowano w liniach lotniczych sezonowe loty pasażerskie:
29.288 miejsc pasażerskich obsłużą linie lotnicze i tylu pasażerów zamierza w sezonie obsłużyć ten port lotniczy. Jest to kilkukrotny wzrost od pojemności 7300 miejsc w roku 2008.

Port lotniczy działał już w Świnoujściu przed II wojną światową. Obsługiwał np. loty do Berlina. Po drugiej wojnie światowej port przeniesiono na niemiecką strone granicy do Heringsdorf. W roku 1996 zmodernizowano go gruntownie. 

Opis procedur ze strony uznam.info
Podróż samolotem do Uznam
Jak mogę zarezerwować lot do wyspy Uznam?
Jako usługa jest to oferowane przez pracowników w naszym centrum rezerwacji 66266 038378 (nr telefonu) dla klienta. Szukamy oferty hotelowe i wybieramy miejsca spośród dostępnych lotów i wtedy można zdecydować, czy chcesz zarezerwować, czy nie.
Jak mogę dostać mój bilet i kiedy zapłacę?
Nie jesteśmy biurem podróży, ale pośrednikiem dla linii lotniczych w sensie prawnym. Więc nie musisz płacić całej podróży z wyprzedzeniem. Po dokonaniu rezerwacji otrzymają Państwo potwierdzenie rezerwacji dla oferty hotelowej oraz rachunek lotu z linii lotniczych. Płaci się za lot natychmiast. Jako usługa, można zapłacić za lot poprzez nasze konto bankowe. Załatwiamy  prawidłowe przekazania wpłat do linii lotniczej. Po otrzymaniu płatności otrzymasz kod rezerwacji lotu (do wymiany na bilety w punkcie check-in na lotnisku). Z tym kodem, a także z paszportem należy stawić się do odprawy na lotnisku. Płatność za pobyt płaci się jak zwykle w dniu wyjazdu w recepcji hotelu.
Drogę do lotniska wiem, ale co się stanie po wylądowaniu? 
Na lotnisku, nasz kierowca czeka przy gate (gejcie, bramie). Rozpoznasz go po znaku hotelu, posiadanego przez niego w górę. Potem pomaga z bagażami do autobusu i w sposób bezpośredni, jadą Państwo do hotelu. 
Transfer na lotnisko Uznam trwa około 20 minut. 

Opis procedur ze strony flug-usedom.de

Gdzie bukuję podróż lotniczą na wyspę Uznam?
Jako specjalną usługę zajmują się tym  pracownicy prezentowanych hoteli i apartamentów dla Ciebie. Funkcja ta działa poprzez zobowiązanie linii lotniczych do sprzedaży puli (ograniczononej) biletów w specjalnych cenach. 
Wystarczy zadzwonić bezpośrednio do właściciela i wybrać pakiet wakacje i lot na wyspę. Otrzymają Państwo w pełni dostosowane do Państwa życzeń, najtańsze oferty. Następnie możesz zdecydować, czy chcesz dokonać rezerwacji lub nie. 
Jak mogę dostać mój bilet i kiedy zapłacić?
Hotele i apartamenty przedstawione tutaj nie są touroperatorami, ale pośrednikiem linii lotniczych w sensie prawnym. Nie musisz płacić z góry całej podróży.
Po dokonaniu rezerwacji otrzymają Państwo potwierdzenie rezerwacji dla pakietu hotelu i rachunek za lot przez linię lotniczą. Płacisz go natychmiast. Jako usługa, można zapłacić za lot za pośrednictwem rachunku gospodarza, który reguluje prawidłowe przekazywanie należności do linii lotniczych za Ciebie.
Po otrzymaniu płatności otrzymasz list z osobistym kodem rezerwacji lotu, który uważany jest za bilet. To wystarczy dostarczyć na lotnisku z paszportem, a otrzymasz kartę pokładową. 
Płatność za pobyt można zapłacić, jak zwykle w dniu wyjazdu w recepcji hotelu.
Drogę do miejsca mojego wyjazdu wiem, ale to, co dzieje się na wyspie Uznam?
Po dokonaniu rezerwacji, zostanie ona dodana do listy transferowej swojego gospodarza. Na Heringsdorf / Usedom Airport, który jest mały, czysty i jasny, kierowca czeka przy bramie. Rozpoznasz go na podstawie logo hotelu, które trzyma. Porównuje twoje nazwisko z jego listą i pomaga w samochodzie z bagażem. Wtedy podróżują Państwo na krótkiej trasie bezpośrednio do miejsca przeznaczenia.

wg danych ARGE Flughafen Heringsdorf

__________________________________________________________________________

 


Adam Fularz, ekonomista
Instytut Ekonomiczny, ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

Załącznik: dotychczasowa korespondencja UM w sprawie portu lotniczego
LIST redakcji do DKS MON

Szanowni Państwo,

Od lat przekonuję Państwa do inwestycji w lokalne lotnisko. Teraz chcę zaproponować nową koncepcję, interesuje mnie czy MON rozważy w przyszłości zgodę na współużytkowanie lotniska jak w przypadku wielu innych miast w Polsce (..)
-- 
Szanowny Pan
Dariusz Stefaniuk: prezydent kadencji 2014-2018 w mieście Biała Podlaska


Apelujemy o naprawę portu lotniczego Biała Podlaska poprzez:

-budowę terminala pasażerskiego
- przyciągnięcie przewoźników pasażerskich
- naprawę linii kolejowej Bielsko Biała- Białystok przez terytorium Białorusi w porozumieniu z władzami województw
- uruchomienie dowozu pasażerów z centrum Białegostoku (najwieksze miasto UE bez portu lotniczego).



Od wielu lat marnuje się port lotniczy w Białej Podlaskiej. Dzięki posiadanej drodze startowej o długości 3600 metrów mógłby tutaj powstać pasażerski port lotniczy o zasięgu międzykontynentalnym. 

Wschodnia Polska w mojej opinii potrzebuje dużego, międzynarodowego portu transkontynentalnego, mogącego obługiwać loty do USA czy Azji. 

W pobliżu portu lotniczego Biała Polaska leży Białystok, największe miasto Europy bez portu lotniczego. Istnieje możliwość naprawy i modernizacji linii kolejowej która dowoziłaby pasażerów do portu lotniczego z centrum Białegostoku w czasie na przykład 60 minut, jednakże linia musiałaby być dostosowana do prędkości 160 km/h, co jest możliwe technicznie. Fragment tej linii przebiega przez terytorium Białorusi, co dodatkowo komplikuje sytuację. 
Z prasy: "W marcu 2013 roku wobec braku postępów w wywiązywaniu się z umowy, bialskie władze wypowiedziały ją, powierzając gospodarowanie lotniskiem miejskiemu Zakładowi Gospodarki Lokalowej. I teraz to ZGL będzie starać się o założenie i certyfikację lotniska. Na razie udało się wpisać obiekt do ewidencji lądowisk (pod numerem 300). Niewykluczony jest powrót nad Krznę szkolenia podchorążych WSOSP."

W dniu 28 sierpnia 2014 r. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał Decyzję o wpisaniu Lądowiska Biała Podlaska do ewidencji, prowadzonej przez ULC. Lądowisko znajduje się w ewidencji pod pozycją nr 300. Zgłaszającym jest Zakład Gospodarki Lokalowej Sp. z o.o. 

Adres lotniska:
ul. Łomaska 96A
21-500 Biała Podlaska 
- tel. 506 659 297
- lotnisko(...)zglbialapodlaska.pl

Historia
Władze Białej Podlaskiej dość długo wiązały przyszłość lotniska z dużą inwestycją obiecywaną przez tureckiego biznesmena Vahap Toya i jego spółki "Port Cargo". Według nowego planu zagospodarowania portowi lotniczemu nie będą towarzyszyć już elementy infrastruktury, które planowano poprzednio podczas kontrowersyjnej (zakładano wycięcie pobliskiego lasu) i nieudanej inwestycji z Vahapem Toyem, czyli np. obiekty rekreacyjne i sportowe. Obecnie władze deklarują chęć pozyskania inwestorów i przewoźników, a reaktywacją lotniska zajmuje się spółka "Port Lotniczy Biała Podlaska". Zaletą portu w Białej Podlaskiej jest bogata infrastruktura. Istnieją tu dwa utwardzone pasy startowe: główny o długości 3300 metrów i rezerwowy, krótszy o ponad kilometr.
31 marca 2010 roku został rozstrzygnięty przetarg na dzierżawę 327 ha dawnego lotniska wojskowego. Wygrała jedyna startująca w przetargu spółka spółka Cargo Hub Warszawa Biała (obecnie Biała Airport Sp. z o.o.). Firma chce wykorzystać część dzierżawionego lotniska jako lądowisko dla małych prywatnych samolotów tzw. General Aviation. Później, po przebudowaniu pasów startowych i zbudowaniu nowych obiektów, docelowo na bialskim lotnisku miałyby być przyjmowane Boeingi 747, potocznie nazywane Jumbo Jetami, jedne z największych samolotów świata.
Firma zaoferowała czynsz dzierżawny w wysokości 33 tys. zł miesięcznie (plus 22-procentowy VAT). Obiecała też w przyszłości przeznaczać około 0,5 procenta przychodów na działalność lotnictwa m.in. sportowego.
Biała Airport planuje otworzyć aeroklub. Już w kwietniu 2010 podjęte zostały badania pasa startowego i płyt postojowych, ruszyły prace projektowe oraz remontowe.
Na wiosnę 2011 ruszyły prace związane z odbudową lotniska dla samolotów ciężkich. Lotnisko to ma posiadać pełne wymiary geometryczne. W 2011 firma uzyskała wpis w rejestrze lądowisk.
Dzierżawca planował do 30 listopada 2012 r. założyć i uruchomić lotnisko cywilne. Inwestycja miała kosztować między 120 a 140 mln. złotych. Jak zapewniały władze spółki – miały zdolność do zorganizowania potrzebnych środków. Cargo Hub od momentu wejścia na teren lotniska przejął jego utrzymanie, ochronę i koszty eksploatacyjne. Miały pomagać mu w tym inni zainteresowani działalnością na lotnisku. Wstępnie są to przynajmniej dwa podmioty: Stowarzyszenie Przewoźników Polskich (chce zbudować na jednej z części autodrom) i Aeroklub Modliński (jego filia miała by powstać na kolejnej działce położonej w pobliżu lotniska).
28 marca 2013 r. Prezydent Miasta wypowiedział umowę dzierżawy lotniska Spółce Biała Airport.

Szansa na port lotniczy w Białej Podlaskiej?

Polska ściana wschodnia nie ma żadnego portu lotniczego, i sytuacja ta utrzymuje się od lat, pomimo budowy portu w Świdniku- Podlasie nie ma żadnego czynnego portu. Port w Białej Podlaskiej dobrze nadaje się na port lotniczy dla tanich linii obsługujących wschodnią Polskę. Jest tylko uprzedzeniem sądzić, że porty lotnicze winny być rozmieszczone przy dużych aglomeracjach. To nieprawda, są przykłady portów w rodzaju irlandzkiego Shannon, gdzie w dużo gorszej lokalizacji niż ta w Białej Podlaskiej, urosły do gigantów o skali Okęcia.

Bardzo blisko stąd do Terespola, jest nawet znaczny ośrodek miejski-  kilkusetysięczny Brześć, nadgraniczne miasto Białorusi. Ponadto jest to polska brama komunikacyjna na wschód Europy, i przypuszczalnie port przyciągnąłby wielu pasażerów tranzytowych.

Port lotniczy w tym kluczowym geograficznym miejscu ma po prostu szansę zaistnieć i przyciągnąć przewoźników. Oferowałby podróż tanimi liniami dla milionów Rosjan czy Białorusinów, pozbawionych możliwości podróży z ich zmonopolizowanych przez lokalnych przewoźników portów lotniczych. Ten port zaoferuje tanią podróż lotniczą dla tych wszystkich kilkunastu mln obywateli Białorusi czy Rosji, których nie stać na kosztowny wylot z tego kraju.

Ponadto ten port poprawi dostępność komunikacyjną wschodniej Polski- jedynego rejonu Polski który został ominięty przez boom na lotnictwo.

Koszty tego przedsięwzięcia pół dekady temu szacowane były na około 17- 25 mln PLN. Konieczne nakłady to poprawa jakości pasów startowych i dróg kołowania, instalacja systemów podejścia precyzyjnego ILS etc, spełnienie wymogów bezpieczeństwa, zaadaptowanie istniejących budynków na terenie portu lub budowa nowego budynku pod tymczasowy, niewielki terminal lotniczy.



Fot. Jeden z budynków na terenie portu mogący zostać zaadaptowany pod tymczasowy terminal pasażerski.

Tak niewiele potrzeba, by wschodnia Polska wreszcie miała swój port lotniczy. Praktycznie cała najkosztowniejsza potrzebna infrastruktura, mogąca przyjmować niemal wszystkie samoloty pasażerskie świata, jest i mogłaby pracować dla potrzeb tego regionu i jego mieszkańców.

I jednocześnie zamiast podjąć konkretne decyzje i przystąpić do działania, od lat trwa pat decyzyjny. Autor tej strony proponuje, by wreszcie podjąć choćby tylko częściową decyzję, i przystosować ten port do roli portu regionalnego dla północnej części województwa lubelskiego, portu obsługującego na początku ruch samolotów rejsowych klasy STOL, a w dalszej kolejności- głównie tanie linie lotnicze.

Adam Fularz
Fot. Infrastruktura portu wg portalu www.airlines.net

Szansa na port lotniczy przy granicy z Białorusią?

Tabela. Ruch graniczny w Terespolu w 2003 r.
Przejście
Liczba podróżnych przekraczających granicę w 2003
(w obie strony)
Terespol - kolej
934.822

Terespol - droga
2.379.446

Opr. własne na podst. www.bialapodlaska.uc.gov.pl

Formuła ekonomiczna przyszłego portu lotniczego będzie nastawiona na obsługę rynku białoruskiego i rosyjskiego formułą tanich linii lotniczych. Pozyskiwanoby podróżnych z terenów Białorusi i Rosji działając w oparciu o formułę low-cost. Białą Podlaska funkcjonowałaby jako najtańszy port lotniczy pod względem opłat lotniskowych dla przewoźników oferujących niskie ceny przelotów. Jako że na teren Białorusi i Rosji wciąż nie mają wstępu przewoźnicy dyskontowi, ich port bazowy znajdzie miejsce 35 km od wschodniej granicy Unii Europejskiej i jego celem będzie obsługa połączeń lotniczych zorientowanych na klientów spoza Unii. Rosja jest drugim najważniejszym celem podróży z Polski (8 % całości ruchu), po RFN (42,2 % całości ruchu).

Tabela. Główne kraje odwiedzane w ruchu wyjazdowym z Polski 
Kraj
Procentowy udział w całkowitym ruchu wyjazdowym z Polski
RFN
42,4 %
Rosja
8,1 %
Ukraina
4,3 %
Białoruś
1,5 %

Wg Ministerstwa Infrastruktury, wyniki transportu w 2003 r., 2004, S. 38



To właśnie lotnisko w Białej Podlasce stanie się lotniskiem, z którego odleci przeciętny Rosjanin lub Białorusin po przekroczeniu granicy Polski celem możliwie taniej podróży do Europy Zachodniej. Możliwe są połączenia tanich linii lotniczych w relacjach do Frankfurtu (Hahn), Londynu, Berlina i innych atrakcyjnych dla podróżnych z Europy Wschodniej relacji. Lotnisko w Białej Podlaskiej, jako wysunięte najbardziej na wschód, może stać się istotnym elementem umożliwiającym mieszkańcom krajów leżących poza wschodnią granicą Unii Europejskiej korzystanie z efektów jej polityki ekonomicznej wobec lotnictwa cywilnego. Umożliwi im szybkie i tanie dotarcie do ich celów  podróży w całej Europie. Ważne jest jednak, by lotnisko w Białej Podlaskiej funkcjonowało w świadomości podróżnych jako to położone możliwie blisko ich kultury i świadomości, i stąd zmiana nazwy portu lotniczego na „Brest/ Brześć", co ma spowodować rozpoznawalność tej lokalizacji wśród mieszkańców byłego ZSSR, dla których to miasto od zawsze było swego rodzaju bramą do znanego im środowiska kulturowego. Mając do dyspozycji port lotniczy położony niemal na samej granicy znanego im środowiska kulturowego, będą go preferować nad inne bardziej oddalone, a tym samym bardziej obce, lokalizacje.



Reasumując, analiza sytuacji ekonomicznej polskich regionalnych portów lotniczych pokazuje, iż działalność zarządcza może przynosić zyski i nie musi być już dłużej częścią misji społecznej, do jakiej roszczą sobie prawo przedsiębiorstwa z kapitałem państwowym. Wszak największy port lotniczy Europy- Londyn Heathrow (obsługuje 64 mln pasażerów rocznie), jest prywatny. Analiza danych pokazuje, iż lotniska regionalne nie muszą być już deficytowe: na osiem badanych spółek zarządzających polskimi regionalnymi portami lotniczymi połowa przynosi zyski.


Osiągnięcie dochodów jest więc możliwe. Niestety, spółki w których dominuje kapitał państwowy (w postaci państwowego PPL jako udziałowca) często generują straty. Według niektórych wypowiedzi, przyczyną jest pasywność zarządcza państwowego właściciela, określanego nawet w wypowiedziach współudziałowców portu lotniczego w Szczytnie, jako marazm decyzyjny blokujący rozwój tych lotnisk. Pełna prywatyzacja takiego lotniska jest więc niewątpliwe sposobem na polepszenie jakości jego zarządzania, przywrócenie jego rentowności i poprawienie jego pozycji ekonomicznej.

Adam Fularz

Model portu dla tanich linii w Białej Podlaskiej?



Port Lotniczy „Podlasie-Biała Podlaska" jako brama do systemu europejskich połączeń typu low-cost. Model regionalnego lotniska niskokosztowego i jego zastosowanie w celu zagospodarowania lotniska wojskowego w Białej Podlaskiej


Adam Fularz


W dobie rozwoju dyskontowych przewoźników lotniczych warto sobie zadać pytanie dotyczące odpowiedniego modelu organizacyjnego dla portów lotniczych. W Europie nastąpiła era rozwoju tych portów regionalnych, które w nowych warunkach szybko zaczęły szukać dla siebie odpowiedniego partnera rynkowego: tanich linii lotniczych i przewoźników towarowych. Poniższy artykuł analizuje model lotniska niskokosztowego na przykładzie portu lotniczego Frankfurt-Hahn i proponuje wprowadzenie podobnej formuły w celu zagospodarowania lotniska wojskowego w Białej Podlaskiej, które bez większych problemów ekonomicznych mogłoby być głównym portem lotniczym dla pozbawionych dostępu do oferty tanich przewoźników lotniczych Białorusi i Rosji oraz mogłoby stworzyć nawet tysiąc nowych miejsc pracy.


Historią sukcesu, jaką powinno powtórzyć wiele polskich lotnisk regionalnych, jest niewątpliwie historia regionalnego lotniska w Hahn. Cywilny port lotniczy Frankfurt-Hahn powstał w 1993 r. poprzez prywatyzację byłego lotniska wojskowego, działającego dla armii amerykańskiej od lat 50-tych do wczesnych lat 90-tych ubiegłego wieku. Obecnie lotnisko jest własnością spółki z przewagą kapitału prywatnego (73,07 % udziałów posiada spółka Fraport AG, reszta jest w rękach samorządów). Jest jedynym w Niemczech portem lotniczym typu low-cost i skupiło się na obsłudze tanich przewoźników lotniczych oraz ruchu towarowym, stając się w przeciągu dekady 91-szym co do wielkości portem towarowym świata i 4-tym co do wielkości portem towarowym w Niemczech.



Wykres 1. Wzrost liczby pasażerów na lotnisku Frankfurt-Hahn po wejściu nań taniej linii lotniczej Ryanair w 1999 r. (wgwww.buergerfuerhahn.de)


Lotnisko Frankfurt-Hahn znalazło się także na 10 miejscu (z 37) najczęściej uczęszczanych niemieckich lotnisk. W 2003 roku port lotniczy obsłużył 2,4 mln pasażerów. Jest to o 67% więcej pasażerów w stosunku do roku poprzedniego i o 83 razy więcej niż w roku 1998, kiedy przez to lokalne lotnisko przewijało się zaledwie 29 tysięcy podróżnych. Choć, jak wspominają władze zarządu lotniska, na początku komercyjnej działalności przewozowej było ich zaledwie 7 tys. rocznie. Dziś przez lotnisko przewija się już 8 tys. podróżnych dziennie, korzystających z oferty ponad 50 lotów rozkładowych w ciągu dnia.


Lotnisko w Hahn służy dziś tanim liniom lotniczym (Ryanair) oraz obsługuje znaczny ruch towarowy (75 tys. ton towarów przeładowanych w roku 2000, podczas gdy w całej Polsce rocznie przewozi się 51 tys. ton towarów). W roku 2003 odbyło się na nim 31 tysięcy operacji lotniczych (startów i lądowań). Wokół lotniska działa dziś ponad 105 nowych przedsiębiorstw (w roku 1996 było ich tylko 30) zatrudniających obecnie 2266 pracowników (wzrost z 53 pracowników w 1996).


Lotnisko Frankfurt (Hahn) jest usytuowane na uboczu większych aglomeracji: położone o 124 km na zachód od Frankfurtu nad Menem, do którego jedzie się godzinę 45 minut, oraz odległe jest o ponad 2 godziny drogi od Kolonii. W dystansie 45 minut podróży od tego lotniska mieszka 1,5 mln mieszkańców, a w odległości 120 minut podróży mieszka ich 8,7 miliona. Większość z polskich portów regionalnych ma nieznacznie gorsze warunki do rozwoju- uwzględniając średnią gęstość zaludnienia kraju, w promieniu 100 km wokół przeciętnego lotniska mieszka przeciętnie 3,8 mln osób.


Sukces lotniska Frankfurt (Hahn) stał się wzorem do naśladowania dla innych regionalnych portów lotniczych w całej Europie. Dynamiczny rozwój zaczął się w roku 1999, gdy stał się bazą dla taniego irlandzkiego przewoźnika Ryanair, oferującego początkowo tylko dwa loty dziennie do Londynu-Stansted, a później coraz bardziej rozwijającego ofertę do 18 połączeń dziennie. Ryanair wybiera najtańsze, ubogo wyposażone porty lotnicze (tzw. Low-Cost-Airports) i stara się przyciagnąć pasażerów możliwie najniższą ceną przelotu. Często to same zarządy portów lotniczych ubiegają się o przyciągnięcie tej linii lotniczej. W celu lepszego dostosowania się do specyfiki low-cost optymalizują one koszty inwestycji w terminale: koszt inwestycyjny terminalu w przeliczeniu na jednego pasażera rocznie wynosi w przypadku lotniska w Hahn tylko 5 euro, podczas gdy w porcie lotniczym Koleonia/Bonn koszty te wyniosły około 32 euro na pasażera rocznie.


Zmieniana jest także nazwa regionalnego lotniska, taki też był los portu lotniczego Hahn, który pod wpływem żądań nowego przewoźnika zmienił swą nazwę na bardziej atrakcyjną dla podróżnych. W przypadku Hahn była to „pożyczona" nazwa odległego o ponad 120 km Frankfurtu nad Menem, której używanie przyczyniło się do zwiększenia jego rozpoznawalności i popularności (któżby bowiem chciał lecieć do mało znanego Hahn?). Nowa, atrakcyjna nazwa spowodowała zresztą wytoczenie procesu przez Lufthanzę- największego niemieckiego przewoźnika, według oskarżeń którego nazwa portu wprowadzała pasażerów w błąd. Sąd oddalił te zarzuty.


Inne podobne przykłady rozwoju lotnisk regionalnych to peryferyjne lotnisko Charleroi koło Brukseli, które niedawno także przemianowało swoją nieatrakcyjną nazwę na Bruksela - Charleroi i po przejęciu majątku od państwa jest zarządzane przez spółkę z udziałem samorządów lokalnych. Lotnisko skoncentrowało swą działalność na tanich liniach lotniczych (takich jak Ryanair i airpolonia.com) i obsługuje ostatnio ok. 200 tys. podróżnych miesięcznie (dane z kwietnia 2004 r.)


Podsumowując, typowe polskie lotnisko regionalne ma wiele szans by się rozwinąć na rynku nawet w polskich warunkach mniejszej zamożności ludności. Obecnie obserwowana jest silna tendencja „decentralizacji" połączeń, oznaczająca odpływ pasażerów z hubu w Warszawie-Okęciu do portów regionalnych, gdzie wraz z liberalizacją rynku pojawiła się dobra oferta bezpośrednich połączeń do największych portów przesiadkowych Europy. Ponadto lotnisko Okęcie nie jest obecnie w stanie zwiększać liczby przyjmowanych samolotów pasażerskich.



-- 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze

Popularne posty

Biała Podlaska | portalsamorzadowy.pl