Propozycja współużytkowania cywilnego dla wojskowego portu lotniczego
Prezentujemy propozycję ponownego otwarcia lotniska w Białej Podlaskiej dla pasażerów cywilnych. Obecnie jest to lotnisko wojskowe, ale możliwe jest współużytkowanie. Nazwa portu, wzorem modelu biznesowego portu dyskontowego, powinna nawiązywać do dużej aglomeracji w pobliżu. Możliwa nazwa to “Podlasie Airport” czy “Podlasie Białystok”, jako że Lublin ma już swój port lotniczy.
Fot. Budynek terminalu na lotnisku Biała Podlaska.
Wprowadzenie
W Polsce rozważa się adaptację około 50 w większości nieużywanych lotnisk wojskowych dla potrzeb lotnictwa cywilnego. Szczególnie obiecujące wydają się być te położone blisko dużych aglomeracji, które mogłyby obsługiwać typowe samoloty, jak Boeing 737. Przykładem jest lotnisko w Modlinie, wykorzystujące infrastrukturę dawnej bazy wojskowej. Inne potencjalne lokalizacje to m.in. Kielce (wykupiono teren, ale lotniska nie dokończono), ostatnio przebudowany port lotniczy Radom, a także lotnisko w Białej Podlaskiej, które mogłoby obsługiwać pasażerów z najbiedniejszej części kraju oraz zachęcić podróżnych z Białorusi. Rozwój lotnisk regionalnych może znacząco przyczynić się do poprawy dostępności komunikacyjnej i rozwoju turystyki w Polsce.
Plan dla Białej Podlaskiej
W Białej Podlaskiej rozważa się ambitny plan otwarcia lotniska dla ruchu cywilnego, wykorzystując istniejącą infrastrukturę wojskową. Pod nazwą "Podlasie Airport" lub "Podlasie Białystok" miałoby ono obsługiwać pasażerów z regionu, stanowiąc tymczasowy port krajowy z potencjałem na szybki rozwój. Lokalizacja ta jest strategiczna, umożliwiając dostęp do dużych aglomeracji jak Białystok, Lublin, Warszawa, i Siedlce, a także wzmocnienie połączeń z Białorusią. Plan zakłada także rozbudowę połączeń komunikacji zbiorowej, w tym shuttle-busów i potencjalnie linii kolejowej, mimo wyzwań politycznych i technicznych.
Dojazd
Plan rozwoju dla portu lotniczego Biała Podlaska zakłada orientację na obsługę rynku Polski północno-wschodniej, szczególnie aglomeracji Białegostoku, która obecnie nie dysponuje własnym portem lotniczym. Rozważane jest wprowadzenie szybkich połączeń autobusowych i kolejowych między portem a Białymstokiem, w tym potencjalne połączenie kolejowe przebiegające częściowo przez terytorium Białorusi, wymagające umowy międzypaństwowej. W kwestii nazewnictwa portu, proponowane opcje to MPL Białystok-Podlasie, MPL Białystok-Lublin, oraz MPL Białystok-Polska Wschodnia, co podkreśla regionalne znaczenie portu.Projekt ma szansę znacząco wpłynąć na rozwój regionu, poprawiając dostępność i otwierając nowe możliwości dla turystyki oraz biznesu.
opr. SzI
Komentarze
Prześlij komentarz